Waarom ik heb besloten om te gaan bloggen

ik

Van jongs af aan wist ik dat ik juf wilde worden. Samen Wijzer is daar een vervolg op. Mijn jarenlange ervaring als leerkracht vormt immers de basis van mijn begeleiding. Naast mijn werk als begeleidster in mijn eigen praktijk heb ik ook besloten met enig regelmaat blogs te gaan schrijven voor de praktijk. Daar zit een gedachte achter.

Ik vind het namelijk al van jongs af aan leuk om te schrijven. In mijn tienerjaren schreef ik geregeld korte verhalen en gedichten. Naarmate ik verder kwam in mijn studie en begon met werken kreeg ik hier minder tijd voor. Door te gaan bloggen maak ik weer tijd om te gaan schrijven.

De blogs die ik zal schrijven voor de praktijk zullen grotendeels onder te verdelen zijn in drie verschillende rubrieken.

De eerste rubriek zal bestaan uit blogs waarin ik schrijf over onderwerpen die gerelateerd zijn aan mijn werkzaamheden. Het zullen hoofdzakelijk informatieve blogs zijn.

In de tweede rubriek staan vooral blogs centraal waarin ik tip over producten die het werk als leerkracht, begeleidster, pedagoog, etc. makkelijker en leuker maken en zo mogelijk ook ondersteunen. Een groot aantal producten zijn daarnaast ook handig om in huis te hebben voor jezelf of als ouder.

De derde en laatste rubriek zal een rubriek zijn waarin mensen hun persoonlijke verhaal kunnen delen over hun ervaring met autisme. Deze verhalen zullen allemaal anders en uniek zijn, omdat we in verschillende rollen in aanraking komen met autisme. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de persoon zelf, ouders/verzorgers, leerkrachten, werkgevers, etc.

Monday December 11, 2018.

Tip – De Keepcup

cup

Met enig regelmaat scroll ik door Instagram. Wanneer ik dat doe kom ik meer dan eens afbeeldingen van de KeepCup tegen. De verschillende modellen en mooie kleurtjes laten mijn hart geregeld sneller kloppen. Ik zette dit product dan ook op mijn verlanglijstje voor Sinterklaas. Afgelopen pakjesavond werd ik beloond voor mijn goede gedrag van afgelopen jaar en zat de KeepCup voor mij in de zak.

Sindsdien maak ik dagelijks gebruik van de KeepCup. Ik neem hem mee in de auto als ik ergens naar toe ga en thuis prijkt hij geregeld op tafel wanneer we met elkaar eten. Kortom, ik ben blij met dit mooie product en vind hem zeer geschikt voor eenieder die met kinderen werkt of voor werktijd geregeld langs een Take Away Koffiebar loopt ;-).

De KeepCup in het kort

Het model van de KeepCup is gebaseerd op wegwerkbekers die veel worden gebruikt voor het Take Away concept van verschillende Koffiebars. Doordat de KeepCup is vervaardigd uit lichtgewicht kunststof is de beker herbruikbaar en daarmee een oogstrelend milieuvriendelijk alternatief voor deze wegwerpbekers.

Net als wegwerpbekers is de KeepCup spatbestendig, maar niet waterdicht. Dat betekent dat deze beker niet met vloeistof en al in een tas gestopt kan worden. De beker is echter zo licht dat hij gemakkelijk in de tas kan worden meegenomen om vervolgens bij een Take Away te worden gevuld. Wanneer je een warme vloeistof in de beker doet, blijft dit zo’n vijftien tot twintig minuten warm. De beker is zowel geschikt voor de magnetron, als voor de vaatwasser als voor de vriezer.

In tegenstelling tot de deksels van wegwerpbekers is het deksel van de KeepCup makkelijk in gebruik. Je zet hem vrij makkelijk op de beker. Daarnaast beschikt het deksel over een draaibare bovenzijde, waardoor het kleine drinkgat kan worden geopend of afgesloten.

Waarom handig als leerkracht?

De KeepCup is wat mij betreft een musthave voor iedereen die met kinderen werkt. Het overkwam mij als leerkracht namelijk geregeld dat ik hete spetters thee op mijn handen kreeg als ik met mijn theebeker van de koffiekamer naar mijn lokaal liep. Het deksel van de KeepCup voorkomt dit en houdt de hete thee in de beker. Daarnaast schermt het deksel de thee of koffie tot op zekere hoogte af.

Wanneer je dan per ongeluk je beker net te hard op je bureau zet, klotst de thee niet gelijk over je papieren of toetsenbord. Dat voorkomt een hoop bedrijfsschade en overwerk ;-).

Daarnaast wordt de buitenkant van de KeepCup niet heet, ondanks dat er een hete vloeistof in zit. Hierdoor brand je als leerkracht niet je handen wanneer je de beker per ongeluk verkeerd vast- of aanpakt. Het biedt daardoor ook de mogelijkheid om een leerling - die bijvoorbeeld - een loopje nodig heeft op een veilige manier thee te laten halen. Het is dan wel zaak dat ze de beker door de conciërge of een andere collega laten vullen en hen ook vragen het deksel op de beker te doen. Maak hier wel te allen tijde goede afspraken over binnen de school en met de desbetreffende leerling(en).

Tot slot ben ik van mening dat de KeepCup niet alleen geschikt is voor leerkrachten, maar voor iedereen die geregeld een kop thee of koffiedrinkt op zijn of haar werk. De meeste werkplekken hebben geen koffiezetapparaat of waterkoker direct aan het bureau. Dat maakt dat er door velen met hete vloeistoffen van en naar de werkplek gelopen moet worden. Mede dankzij het deksel van de KeepCup kan dit dus een stuk veiliger.

De KeepCup is in veel verschillende soorten, maten en kleuren te verkrijgen via onder andere www.voordehap.nl.

Monday December 11, 2018.

Waarom is wandelen goed voor je?

wandel

Persoonlijk vind ik wandelen heerlijk. Ik probeer dit dan ook met enig regelmaat te doen. Soms kom ik niet verder dan een ommetje in de wijk. Maar er zijn ook momenten waarop ik een wandeling van anderhalf uur over het strand of door het bos maak. Ik merk dat wandelen mij goed doet. Het is dan ook iets wat ik met enig regelmaat inzet in mijn begeleiding. Vaak heb ik tijdens deze momenten of de leukste gesprekken of lopen we in complete stilte en merk ik bij mezelf, maar vooral bij degene met wie ik aan het wandelen ben, dat er een soort rust ontstaat. Maar waarom is wandelen eigenlijk zo goed voor ons?

Wandelen is gezond

Wandelen is gezond en hier wordt ook vaak aan gerefereerd wanneer men het heeft over dertig minuten beweging per dag. Regelmatig wandelen versterkt namelijk de spieren, de botten en het kraakbeen. Dit zorgt ervoor dat je soepel blijft bewegen. Daarnaast draagt wandelen bij aan het verlagen van de bloeddruk, aan het vergroten van het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen en bevordert het de bloedsomloop. Doordat de bloedsomloop wordt bevorderd is een mens in staat helderder en frisser te denken.

Alles bij elkaar heeft wandelen best wel wat fysieke voordelen.

Nog meer voordelen van wandelen

Wandelen kent echter ook andere voordelen. Wandelen stimuleert je lichaam bijvoorbeeld ook om neurotransmitters, zoals serotonine, oxytocine en dopamine aan te maken. Deze stoffen dragen bij aan een goed gevoel (dopamine) en aan gevoel van rust en verbondenheid (oxytocine).

Waarom wandelen tijdens het begeleiden

Tijdens verschillende begeleidingsmomenten ga ik geregeld wandelen in de natuur. De natuur is een plek die voor velen rust en vrijheid uitstraalt. Ook biedt het wandelen in de natuur de gelegenheid om het over dingen te hebben die door beiden worden waargenomen in de natuur. Dit geeft de ruimte om het ijs te breken en op een fijne en veilige manier het gesprek te openen.

Wanneer ik wandel met kinderen en jongeren lopen we meestal naast elkaar. Het naast elkaar lopen wordt door de meesten als minder confronterend ervaren, dan tegenover elkaar zitten. Ook is er minder sprake van oogcontact. Oogcontact kan het lastig maken om onderwerpen te bespreken. Door naast elkaar te lopen, zonder oogcontact, is er ruimte om tijdens het praten ergens anders naar te kijken, stiltes te laten vallen die minder ongemakkelijk te voelen, of het hoofd door de wind leeg te laten waaien.

Monday December 11, 2018.

Een stigma, Wat is dat nou eigenlijk?

Vrijdag 18 januari was ik op een kennismakingsdag bij de stichting Samen Sterk zonder Stigma. Op voorhand ging ik al met anderen in gesprek over stigma(tiseren) en ook na afgelopen vrijdag heb ik dat gedaan. Het viel mij op dat een deel van de mensen met wie ik in gesprek was niet zo goed wist wat een stigma is. Vandaar dat ik daar in deze blog bij stil wil staan. Wat is een stigma en welke vormen van stigma kennen we?

Stigma
Volgens de ‘Dikke van Dale’ is de betekenis van stigma, het volgende:
Iets dat afbreuk doet aan iemands reputatie of brandmerken.

Op de site van Samen Sterk zonder Stigma wordt uitgebreider stilgestaan bij de betekenis van stigma. Een stigma, of stigmatisering, is een proces waarin mensen worden gelabeld, veroordeeld en uitgesloten. Er is sprake van vooroordelen en misvattingen. Deze zijn gebaseerd op kenmerken en gedragingen die angst of afkeer oproepen bij anderen.

Stigmatisering gebeurt niet alleen bij personen met een psychische aandoening of kwetsbaarheid, maar ook bij personen met bijvoorbeeld obesitas. Stigma’s zijn bijna overal en bijna iedereen maakt zich hier (onbewust) schuldig aan.

Wanneer iemand ertegen aanloopt dat hij of zij wordt gestigmatiseerd, krijgt die persoon een groot negatief stempel, of brandmerk. Dit brandmerk beïnvloedt hoe iemand naar zichzelf kijkt en functioneert. Een stigma kan het leven van een persoon negatief beïnvloeden.

Vormen van stigma
Er zijn verschillende vormen van stigma. De meest voorkomende vormen zijn:
- Zelfstigma
- Publiek stigma
- Structuur stigma
- Associatief stigma.

Zelfstigma
Bij zelfstigma ga je als persoon geloven in het negatieve stigma dat door anderen aan jou wordt verbonden. Je gaat geloven in de vooroordelen en missvattingen waarop een stigma is gebaseerd.

Publiek stigma
Bij een publiek stigma, is een stigma afkomstig vanuit de maatschappij. De mensen in de samenleving hebben een bepaalde opvatting. De media spelen hier ook een grote rol in. De wijze waarop zij onderwerpen die gerelateerd zijn aan het stigma uitlichten is van invloed op in welke mate een stigma in stand blijft of in stand gehouden wordt.

Structuur stigma
Een structuur stigma komt voort vanuit bepaalde wetten, regels en procedures waar iemand in specifieke gevallen tegenaan loopt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sollicitatieprocedures of het afsluiten van verzekeringen. Als je vanwege een psychische aandoening langere tijd uit de roulatie bent geweest ontstaat er een gat in je cv. Hoe vul je dit gat op? Wat vertel je wel en wat vertel je niet?

Associatief stigma
Deze vorm van stigma geldt voor de naasten van de personen die worden gestigmatiseerd. Als partner, vriend, zoon of dochter wordt er ook op een bepaalde manier naar jou gekeken. Je wordt niet begrepen of je wordt verantwoordelijk gehouden voor wat er is gebeurd.

Stigmatiseren zit meer in je dan je denkt
Gedurende de kennismakingsdag kwam ik tot de ontdekking dat we allemaal stigmatiseren, maar het lang niet allemaal zo ervaren.
Wanneer iemand in het openbaar vervoer opstaat voor iemand die in verwachting is, wordt er op een positieve manier gestigmatiseerd. We (ver)oordelen namelijk dat iemand in verwachting is en behoefte zal hebben om te gaan zitten. Omdat dit als positief, meelevend en/of empathisch wordt gezien, wordt het gewaardeerd.
De grappen en moppen over domme blondjes zijn ook stigmatiserend. Iedereen met blond haar wordt over een kam geschoren. Men weet dat het grapjes zijn en 8 van de 10 keer zal het ook op deze manier worden opgepakt, maar dat neemt niet weg dat dit een vorm van stigmatiseren is.

Ik zou jou - als lezer - willen vragen eens bij jezelf na te gaan of en in welke mate jij aan stigmatisering doet. Gaat het onbewust of bewust. Invullen voor een ander is ook een vorm van stigmatiseren. Hij/zij zal wel dat doen/voelen/wilen, want … Op zo’n moment (ver)oordeel je (over) iemand zijn persoonlijkheid.

Als je voor jezelf voor ogen hebt of en in welke mate je stigmatiseert wil ik je vragen of je hier open naar wil kijken en hier een stukje bewustzijn voor wil creëren.
Stigmatiseren & (ver)oordelen is iets dat al zo oud is als de mensheid en zich grotendeels in ons reptielenbrein bevindt. Echter heeft de mens zich inmiddels zo door ontwikkeld dat hij in staat is om te kiezen wat hij doet als hij zichzelf betrapt op een stigma, hoe klein dit ook kan zijn. Veroordeel jezelf dus niet, maar ga op onderzoek uit waarom je soms zo denkt en wat jij er aan kan doen om dat te veranderen.

Saturday January 6, 2019.